کارشناسان اقتصادی معتقدند صنعت نمایشگاهی مولد ارزشافزوده است و اگرچه ایران با صنعت نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد، اما آمارهای رسمی حکایت از مسیر رو به رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور دارد و به طور قطع با همگرایی در حوزه صنعت نمایشگاهی میتوان به رونق تولید و اقتصاد شهر کمک کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان، علیرضا نصراصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اعتقاد دارد نمایشگاه اصفهان طی سالهای گذشته تاکنون با برپایی نمایشگاههای مختلف نقش عمدهای در درخشش اصفهان داشته است؛ او میگوید: مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگانی که در نمایشگاههای مختلف حضور یافتهاند، به نوعی از ظرفیتهای اصفهان بهره گرفتهاند. نصراصفهانی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه در هر شهر، رخدادی است که میتواند تواناییهای آن شهر را پررنگتر کند و در حقیقت توانمندیهای یک شهر از بستر برپایی نمایشگاهها نمایانتر میشود، تصریح کرد: به طور قطع برپایی نمایشگاهها موجب رونق تولید و اشتغال میشود و فضایی برای ارتباط دو سویه مردم با تولیدکنندگان و یا بخشهای مختلف تولید مهیا خواهد کرد. به گفته وی، با توجه به اینکه در فضای نمایشگاه به نوعی گردش بازار، بازارسازی و بازاریابی انجام میشود، افراد حاضر در آن به صورت کارشناسی در بحث اشتغال و رونق تولید تاثیرگذار خواهند بود و از بستر نمایشگاه اتفاقات بعدی در جهت رونق اقتصادی شهر اتفاق میافتد.
نمایشگاه جدید، اقتصاد اصفهان را ماندگار میکند
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه به خصوص زمانی که در سطح ملی برگزار میشود با تبلیغات جانبی خود میتواند پتانسیلهای شهر و بخشهای مختلف را به صورت دو سویه معرفی کند و به طور قطع هر چه نمایشگاه از اعتبار و مکان فاخر و مناسبتری برخوردار باشد موجب استقبال مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان تخصصی میشود. وی همچنین ادامه داد: برپایی نمایشگاهها از دو جنبه در حوزه گردشگری اصفهان تاثیرگذار است و به واسطه برپایی آن میتوان شاهد جذب گردشگر و به نوعی گردشگر تجاری باشیم، از سوی دیگر در این فضا صنعت گردشگری و هتلداری اصفهان رونق میگیرد، به همین دلیل طی سالهای گذشته سرمایهگذاری بسیاری برای ایجاد مکانی فاخر و در شأن اصفهان برای ساخت نمایشگاه جدید انجام شده تا تصویری ماندگار از تواناییهای اصفهان در ذهن فعالان اقتصادی باقی بماند و به طور قطع در فضای جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان، ظرفیتهای نمایشگاهی افزایش خواهد یافت. به گفته نصراصفهانی، فضای جدید نمایشگاه با توجه به برخورداری از استانداردهای بینالمللی نمایشگاهی به جهت فضا، نور، چینش، گرمایش، سرمایش، پارکینگ و... شرایط مطلوبتری برای جذب مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان تخصصی مهیا خواهد کرد.
تغییر الگوهای اقتصادی اصفهان در بستر نمایشگاه
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه اصفهان به عنوان یکی از شهرهای اقتصادی بعد از تهران، مرکز تجارت کشور محسوب میشود و بزرگترین تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی در استان جمع شدهاند، گفت: به همین منظور زیرساختهای بسیاری برای حوزه تجارت فراهم شده و اصفهان به عنوان استانی صادراتمحور فعالیت میکند. احمد خوروش با تاکید بر اینکه نمایشگاه نقش مهمی در ارائه خدمات و همچنین تابلویی برای شهر و تمام صنایع اصفهان است، افزود: با سرمایهگذاری قابل توجهی که در سالهای اخیر انجام شده، نمایشگاهی در خور و شأن این شهر ساخته میشود و امیدواریم طبق برنامهریزیها در آبان امسال نخستین نمایشگاه در محل جدید برگزار شود و بتوانیم تابلویی از فعالیتهای اقتصادی خود را به صورت کاملاً مدرن به نمایش بگذاریم. وی تاکید کرد: زمانی که نمایشگاه به سمت بهبود وضعیت شرایط اقتصادی برود، تاثیر موثری در اصفهان خواهد داشت؛ چرا که اصفهان شهر گردشگری و صنعتی با قدمتی بسیار بالا است و به طور قطع برپایی رویداد نمایشگاه در محل جدید میتواند سرنوشت اصفهان را تغییر دهد. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در دنیا رشد شهری وابسته به اقتصاد آن است، تاکید کرد: به طور قطع تمام دستاوردهای اقتصادی، صنعتی و تجاری در محل نمایشگاه به نمایش گذاشته میشود و به مرور شاهد تغییراتی در اقتصاد اصفهان خواهیم بود. خوروش با اشاره به شیوع کرونا، گفت: در حال حاضر با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، تولید و صنعت کشور در حال فعالیت است تا اقتصاد کشور از نفس نیفتد و با توجه به اراده مدیریت استان و مسئولان اصفهان در راهاندازی هر چه سریعتر نمایشگاه، امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد تاثیر مثبت نمایشگاه بزرگ در معیشت مردم این شهر باشیم.
نمایشگاه جدید صنعت اصفهان را به اهدافش میرساند
رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان نیز تاثیر نمایشگاه جدید این استان در رونق اقتصادی این شهر را وابسته به سیاستهایی دانست که از این به بعد قرار است اتخاذ کنیم. حبیبالله شاهکرمی گفت: بر اساس سیاستها، میزان تبلیغات، درصد شرکتکنندگان و امتیازاتی که برای آنها در نظر گرفته میشود، میزان تاثیرگذاری نمایشگاه متفاوت خواهد بود. وی افزود: باید توجه داشت که چه گروه و برندهایی در نمایشگاه شرکت میکنند و اینکه آیا تنها نگاه درآمدی به نمایشگاه داریم و یا به عنوان یک بنگاه اقتصادی به آن نگاه میکنیم، نمایشگاه میتواند در اقتصاد یک کشور و شهر تاثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه از محل نمایشگاه میتوان دست واسطهها را برای جذب مشتریان جدید کوتاه کرد، تاکید کرد: اینکه نمایشگاه میتواند محلی برای توسعه صنعتی و اقتصادی باشد و یا برعکس، به سیاست و برنامهریزیهای برپایی آن برمیگردد، بنابراین برای بهرهمندی مناسب از فضای جدید نمایشگاه نیازمند مدیریت مناسب هستیم. به گفته شاهکرمی، اگر با مدیریت و برنامهریزی صحیح پیش رویم، محل جدید نمایشگاه اصفهان تا بالای 40 درصد میتواند صنعت استان را به جلو ببرد و رونق اقتصادی از مسیر این زیرساخت اتفاق خواهد افتاد.
تاریخ انتشار :
1399/7/5