جایگاه بازیهای ویدئویی
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان به نقل از دبیرخانه نمایشگاه ملی فننما؛ صنعت بازیهای ویدئویی که در ایران بیشتر با نام بازیهای رایانهای شناخته میشود، یکی از صنایع مترقی در جهان است که از آن برای اهداف متفاوتی استفاده میشود. یکی از این اهداف، فرهنگسازی و آموزش است که مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است. در ایران نیز در سالهای اخیر ظرفیتهای عظیم بازیهای ویدئویی مورد توجه قرار گرفته است و برای اهدافی مانند آموزش از آن استفاده میشود.
مخاطبان بازیهای ویدئویی سال به سال به شکل چشمگیری افزایش مییابند و این مخاطبان به طور عمده شامل کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. با توجه به مخاطبان حوزه بازی، میتوان پی برد که برای تاثیرگذاری و فرهنگسازی در نسل جوان، استفاده از بازیها به عنوان یک رسانه ضروری است.
ماراتون بازیسازی «شهر من»
ماراتون سه روزه «شهر من» که قرار است در حاشیه نمایشگاه فننما برگزار شود، یک رویداد بازیسازی با حضور گروههای مختلف است که در آن، طی سه روز بازیهایی ساخته میشوند و در انتها مورد داوری قرار میگیرند. محوریت این بازیها، موضوعاتی مانند حقوق شهروندی، محیط زیست، بازیافت و مدیریت پسماند است.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان درمورد جریان اصلی این رویداد گفت: مدتهاست که بازیها به عنوان یک رسانه در جهان شناخته میشوند اما عموم مردم ایران، بازیها را به عنوان ابزار سرگرمی میشناسند درحالی که این رسانه میتواند در حوزه فرهنگسازی بسیار موثر باشد.
جواد راستی ادامه داد: شهرداری اصفهان پیشنهاد یک ماراتون بازیسازی را به دانشگاه اصفهان ارائه کرد و در نهایت با همکاری مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان، ماراتون سه روزه شهر من با محوریت موضوعات شهروندی، طراحی شد.
او افزود: شرکتکنندگان این رویداد، قبل از برگزاری ماراتون در بسترهای مجازی، گروهبندی میشوند و در سه روز اصلی رویداد، روی ایدههای خود کار میکنند و بازیهایی را میسازند که در روز پایانی مورد داوری قرار میگیرند و گروههای اول تا سوم ردهبندی میشوند.
راستی با بیان اینکه بازیهای ساخته شده در انتهای ماراتون، در واقع یک نسخه اولیه هستند، اضافه کرد: سازمانها و نهادهای مختلف در انتهای ماراتون میتوانند بر روی هر یک گروهها سرمایهگذاری کنند تا نسخه تجاری بازی مورد نظر ساخته شود.
«شهر من» چه اهدافی را دنبال میکند؟
رویداد شهر من اهدافی مانند ساخت بازیهایی با محوریت فرهنگسازی و جلب توجه سرمایهگذاران را دنبال میکند. شبکهسازی بین افراد فعال در حوزه بازیسازی نیز از نتایج این رویداد خواهد بود که باعث رشد جریان بازیسازی در شهر اصفهان میشود. امید است که این رویداد بتواند افراد بیشتری را با ظرفیتهای بازیسازی آشنا کند. همچنین از طریق این رویداد میتوان به سطح جریان بازیسازی در کشور و استان پی برد.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان درمورد سطح این رویداد هم توضیح داد: رویدادهای بازیسازی در ایران نسبت به دیگر رشتهها، کمتر مورد توجه بودهاند ولی با اینحال ماراتون بازیسازی دانشگاه اصفهان، برای ششمین سال درحال برگزاری رویداد است و با توجه به تخصص گروه منتورینگ و حرفهای بودن مسئولان برگزاری رویداد، سطح خوبی را برای این رویداد سه روزه پیشبینی میکنیم.
سطح رویداد و تاثیر آن بر زیست بوم بازیهای ویدئویی
این رویداد با وجود ظرفیتهای بالا، به دلیل مدت زمان کوتاه برگزاری، با محدودیتهایی نیز همراه است. مراحل ساخت بازیهای ویدئویی معمولا طولانی و نیازمند بودجه مناسب است. با اینحال سطح این رویداد با توجه به شرایط زمانی و محدودیتهای گروهها سنجیده خواهد شد. ابوالفضل شرافت، سرپرست تیم منتورینگ رویداد، در این مورد گفت: این رویداد با توجه به فشردگی زمانی و ویژگیهای شهر اصفهان، در سطح کیفی خوبی قرار خواهد گرفت و جزو اولین رویدادهایی است که در زمان محدود انجام میشوند و در آن، فرآیند تیمسازی و ایدهپردازی انجام خواهد شد.
او درمورد گروه منتورینگ رویداد، بیان کرد: گروه منتورینگ این رویداد از افراد باتجربه این حوزه هستند و از شهرهای مختلف ایران انتخاب شدهاند.
سرپرست تیم منتورینگ رویداد در ادامه با اشاره به نقش چنین رویدادهایی در پیشرفت حوزه بازیسازی ایران، ادامه داد: مهمترین کمک این رویدادها، آشنا شدن افراد علاقهمند با افراد فعال در این حوزه است و از طرف دیگر، افراد علاقهمند و تا حدی توانمند، بتوانند با یکدیگر آشنا شوند، گروه تشکیل دهند و در آینده با یکدیگر همکاری کنند و به زیستبوم بازیسازی ایران ملحق شوند.
شرافت در انتها اضافه کرد: این رویداد برای همه افراد فعال در حوزههای هنری و یا برنامهنویسی جذاب خواهد بود و باعث میشود تمامی افرادی که به حوزه بازیهای ویدئویی علاقهمند هستند، در آن حضور پیدا کنند و بتوانند استعداد و علاقه خود را در این رویداد به چالش بکشند و باعث شکوفایی آن شوند.
رویداد ماراتون بازیسازی «شهر من» از روز 10 الی 12 مهر ماه، در حاشیه نمایشگاه فننما برگزار خواهد و علاقهمندان به حوزه بازی به ویژه جوانان و نوجوانان میتوانند از آن دیدن کنند و با جریان بازیسازی در ایران آشنا شوند. رویدادی که علاوه بر کمک به زیست بوم بازیسازی اصفهان، میتواند باعث شبکهسازی بین فعالان حوزه بازی و همچنین ورود افراد جدید به این حوزه شود.
تاریخ انتشار :
1402/6/21