در نتیجه، گسترش کسب و کار، ارتقاء رفاه شهروندی، سرعت بخشیدن در بخش حملونقل، گسترش گردشگری، ازدیاد فعالیتهای اجتماعی و بهبود مداوم و مستمر عرصهی کیفی زندگی اجتماعی و همچنین گسترش استانداردهای زندگی، باعث میشود تا به سرمایهگذاری در تولید و ساخت خودروهای سواری و تجاری از لحاظ کیفی و کمی توجه ویژه شود. سرمایهگذاری در بخش خودرو ایران همواره فرصتها و چالشهایی داشته است اما اکنون با قاطعیت بیشتری میتوان بر مزیتها و اهمیت این امر تأکید کرد.
صنعت خودروسازی امروز از اجزای مهم و جدایی ناپذیر تجارت و صنعت جهانی است. ارقام صدها میلیاردی در مبادلات بینالمللی، تولید سالیانه بیش از 50 میلیون دستگاه خودرو و اشتغال دهها میلیون نفر در این شاخه صنعت، بیانگر اهمیت آن است. صنعت خودرو ایران نیز نقش مهمی در اشتغال بخش خودرو و سایر بخشهای مرتبط با این صنعت دارد. همه دادهها مؤید این نکته است که طی دهههای اخیر سهم این صنعت در تولیدات صنعتی کشور روند فزایندهای داشته و امروز شاهد هستیم که خودروسازی بعد از صنعت نفت به یکی از بزرگترین صنایع ایران به لحاظ جایگاه تولیدات تبدیل شده است.
البته همواره بحثهای متعددی پیرامون تکنولوژیهای بومی مطرح بود و مخالفان و موافقانی هم داشته است اما توجه به این نکته ضروری است که حتی شرکتهای چند ملیتی پس از عملکردهای ضعیف مالی به رویکردهای بومی سازی توجه بیشتری نشان دادند و به این نکته تأکید کردند که لازم است تجارب فرهنگ بومی با تکنولوژی هماهنگ شود.
نکته دیگر در مورد اهمیت خودروسازی آن است که صنعت خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر، به «صنعت صنایع» یا «لکوموتیو صنایع» مشهور است. در ساخت خودرو، مجموعهای از فناوریهای متالوژی، پلاستیک، شیمیایی، چوب، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، طراحی، مدیریت، اقتصاد و صدها مورد دیگر دخالت دارند. این صنعت میان 28 صنعت دنیا به لحاظ پیوندهای پسین با سایر صنایع دارای رتبه دوم و از نظر پیوندهای پیشین رتبه 19 را دارد. همه اینها نشان از اهمیت اقتصادی این صنعت دارد.
چنین جایگاهی به تقویت هرچه بیشتر این باور انجامیده که امروز در ایران خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، موتور محرک صنعت کشور هستند و در زمره ارکان اصلی اقتصادی و تجارت در ایران به شمار میروند. لذا برنامهریزی مستمر جهت بهبود شرایط این صنعت نقش مستقیمی در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. به ویژه آنکه ما امروزه به چندین کشور دنیا صادرات محصولات خودرویی را داریم و باید راهبردها و سیاستگذاریهای متناسب در جهت ارتقای کمی و کیفی از یک سو و بهبود شرایط جذب سرمایه و بازاریابی را در سوی دیگر در دستور کار قرار دهیم. در بخش دوم قطعا این مأموریت را بسترهای تسهیلگر باید برای خودروسازی فراهم کند که یکی از مهمترین آنها همین برگزاری نمایشگاهها است.
صنعت خودرو در ایران همواره چالشهایی را هم تجربه کرده است. چالشهای کلان اقتصادی و سیاسی مانند تحریمها و نوسانات قیمت ارز، قیمتگذاری دستوری و محدودیت رقابت، سیاستهای حمایتی از صنعت که در مواردی گاه به ضرر تولیدکنندگان تمام میشود، وابستگی وارداتی به واسطه عدم تکمیل زنجیره تولید صنایع بالادست و محدودیتهایی که بر سر راه فعالیتهای مرتبط با تحقیق و توسعه وجود دارد، اغلب مانع دستیابی صنعت خودروسازی به توسعه پایدار و همگام شدن آن با تحولات بینالمللی و رقابت گسترده در بازار جهانی است. به علاوه آنکه سبب نارضایتی مصرفکننده داخلی نیز میشود. به نظر میرسد باید از فرصتهای گردهمایی فعالین این صنعت نهایت بهرهبرداری را جهت شناسایی این چالشها و انتقال دقیق آن به سیاستگذاران کرد. همچنین از آنجا که فعالین هر صنعتی به واسطه درگیری مداوم در فرایندها فرصت بیشتری برای بررسی چالشها و ارائه راهبرد دارند، همین اجتماعات با توجه به اینکه طیف گوناگونی از ذینفعان را گرد هم میآورد برای جستجوری راهکارهای مؤثر نیز فرصت مطلوبی به شمار میرود.
امسال نمایشگاه بینالمللی اصفهان در روزهای 16 لغایت 19 آبان ماه، میزبان هفدهمین نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان است. نمایشگاهی که با توجه به طیف گسترده مشارکتکنندگان آن میتوان آن را یک نمایشگاه ملی و نه منطقهای ارزیابی کرد. تنها ده درصد مشارکتکنندگان این نمایشگاه از استان اصفهان هستند و ما میزبان شرکتهای مختلفی از استانهای تهران، فارس، کرمان، البرز، آذربایجان شرقی و قزوین هستیم. این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 17 هزار متر که شامل فضای سرپوشیده و باز خواهد بود. باتوجه به مقدماتی که درباره اهمیت صنعت خودروسازی در ایران بیان شد، هدف از برگزاری این نمایشگاه نیز معرفی آخرین دستاوردها و ظرفیتهای صنعت خودرو ایران است و تلاش میشود در قالب این رویداد همافزایی جهت افزایش توانمندیهای فعالین گوناگون این صنعت صورت گیرد.
این نمایشگاه به لحاظ متراژ تا به امروز بزرگترین نمایشگاه خودرویی است که طی سال 1402 در کشور برگزار شده و این امر نشان از ظرفیت و اهمیت حوزه خودرو در استان اصفهان دارد و البته باید توجه داشت که ما در نیمه نخست سال نیز ما نمایشگاه «حمل و نقل و ترانزیت» را نیز در حوزه خودروهای تجاری و کار داشتیم. ساعت بازدید این نمایشگاه از 11 صبح تا 18 بعد از ظهر است. تا کنون بیش از 20 شرکت خودروساز در حوزه خودروهای سبک و سواری، خودروهای سنگین و تجاری و.... برای مشارکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و ما میزبان برندهایی چون کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن، آرین پارس موتور، گروه ماموت، شایان دیزل، آریا دیزل، کامل دیزل امید البرز، نیکران موتور، سانیار موتور پارسیان و ایران خودرو دیزل در این نمایشگاه خواهیم بود. امید داریم که فعالیتهایی از این دست در ارتقا کمی و کیفی این صنعت و بازگشایی مسیرهای جدید جهت بازاریابی مؤثر واقع شود.
تاریخ انتشار :
1402/8/13